Групова дискусія в психологічному тренінгу — це спільне обговорення якогось суперечливого питання, що дає змогу прояснити (можливо, змінити) думку, позиції та настанови учасників групи в процесі безпосереднього спілкування. У тренінгу групова дискусія може бути використана як із метою надання можливості учасникам побачити проблему з різних сторін (це уточнює взаємні позиції, зменшуючи опір новій інформації від ведучого та інших членів групи), так і в ролі засобу групової рефлексії через аналіз індивідуальних переживань (збільшуючи згуртованість групи й одночасно полегшуючи саморозкриття учасників). Між цими завданнями є низка інших, проміжних .
У структурованих дискусіях задають тему для обговорення, а іноді
чітко регламентують порядок проведення дискусії (форми, організовані за принципом «мозкового штурмуй).
У неструктурованих дискусіях тема обираєтеся самими учасниками. Час
дискусії формально не обмежений. Іноді форми дискусій виділяють, спираючись на характер
матеріалу, що обговорюється.
У тематичних дискусіях обговорюються значущі для учасників
тренінгової групи проблеми.
Біографічні дискусії орієнтовані
на минулий досвід.
В інтеракційних дискусіях матеріалом є
структура і зміст заємовідносин між учаеникамщ групи.
Ігрові методи
містять ситуаційно-рольові, дидактичні, творчі, організаційно - діяльні,
імітаційні, ділові ігри.
Використання ігрових методів є дуже продуктивним. На першій
стадії групової роботи ігри корисні як засіб подолання скутості та напруги
учасників, як умова безболісного зняття «психологічного захисту».
Ділова гра — це, в певному розумінні,
імітація професійної діяльності, один із методів організації активної роботи
учасників тренінгу, спрямований на : розробку певних способів ефективної
професійної діяльності учасників. Завдяки цьому методу учасники, спираючись на
свій досвід, можуть створити новий продукт, який стане розв'язком актуальних
проблем.
Рольова гра — метод,
суть якого полягає у «програванні ролей», які дозволяють побачити члена групи
не просто в процесі міжособистісної взаємодії в групі, а в процесі виконання
певної соціальної ролі. Рольову гру також використовують для формування
навичок у сфері комунікації.
Я. Морено називає такі різновиди рольових ігор:
·
імпровізаційна гра (вводять за бажанням членів групи, розгортається сама по собі,
відповідно до
дійсних або фантастичних уявлень гравців);
·
рольова
гра як виконання соціально-педагогічних функцій (навчання
адекватної рольової поведінки, попередження рольової ригідності й інтеграції
ролей);
·
ситуаційна гра (набуття умінь долати ускладнені
соціальні ситуації).
Методи, спрямовані на розвиток соціальної перцепції. За допомогою спеціально розроблених вправ учасники
одержують вербальну й невербальну інформацію про те, як їх сприймають інші
люди, наскільки є точним їхнє власне самосприйняття. Вони набувають навичок
глибокої рефлексії та інтерпретації об’єкта сприймання.
Метод тілесно-орієнтованої психотерапії.
Основними методами цієї групи виступають такі: метод Фельденкрайса, метод
Александера, структурна інтерпретація (рольфінг), первинна терапія, які
історично пов’язані з терапевтичними методами Вільгельма Райха (1949), а також
східними методами (хатха-йога, тайчі, айкідо).
Медитативні техніки. Медитативні
техніки, на думку І. В. Вачкова, також варто віднести до тренінгових методів,
оскільки досвід показує доцільність і ефективність їхнього використання в
процесі групової роботи. Найчастіше
ці техніки використовують для того, щоб навчити учасників груп фізичному й
чуттєвому розслабленню (релаксації), умінню позбавлятися зайвого психічного напруження,
стресових станів, унаслідок чого розвиваються навички автосугестії та
закріплюються способи саморегуляції.
Вдало підібрані ефективні методи роботи, що свідчить про високий професійний рівень соціального педагога( автора проекта)
ВідповістиВидалити